RODOOchrona danych osobowych jest jednym z najważniejszych procesów realizowanych przez Łużycki Bank Spółdzielczy w Lubaniu Na bieżąco informujemy Państwa o ważnych zmianach w przepisach prawa, w tym o prawach osób, których dane dotyczą.
Parlament Europejski opublikował w 2016 roku Rozporządzenie 2016/679 w sprawie ochrony danych osobowych, zwane RODO. Będzie ono miało zastosowanie w Unii Europejskiej od 25 maja 2018 roku.
PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCHNajczęściej zadawane pytania wynikające z tzw. obowiązku informacyjnego:
1. Co to jest RODO?Jest to skrót od Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. RODO wprowadza m. in. nowe prawa Klientów. Jednym z obowiązków administratorów, którzy przetwarzają dane osobowe jest informowanie Klientów o przetwarzaniu ich danych osobowych.
2. Dlaczego Bank przetwarza moje dane osobowe?Bank przetwarza Państwa dane, aby prowadzić działalność bankową, na przykład prowadzić rachunek bankowy, zawrzeć i realizować umowę dotyczącą produktu bankowego typu kredyt, lokata, rachunek oszczędnościowy, rachunek ROR, czy zapewnić bezpieczeństwo Państwa środków i transakcji. Prowadzimy również działalność informacyjną o naszych usługach i produktach.
3. Czy mogę mieć dostęp do swoich danych?Tak. Mogą Państwo mieć pełen dostęp do swoich danych osobowych. Mogą Państwo również zarządzać swoimi zgodami na przetwarzanie danych osobowych, w tym zgodami marketingowymi.
4. Kto jest administratorem moich danych osobowych?Administratorem Państwa danych osobowych jest Łużycki Bank Spółdzielczy w Lubaniu. Bank odpowiada za ich przetwarzanie w sposób bezpieczny, zgodny z umową oraz obowiązującymi przepisami prawa. W sprawach ochrony danych osobowych mogą Państwo skontaktować się z Bankiem w placówkach sprzedażowych, telefonicznie pod numerem telefonu 75 72 27 500 lub z Inspektorem ochrony danych Panem Marcinem Polit.
5. Jak mogę skontaktować się z Inspektorem ochrony danych?
Bank wyznaczył Inspektora Ochrony Danych w osobie Pana Marcina Polit.
Z Inspektorem ochrony danych w Łużyckim Banku Spółdzielczym w Lubaniu mogą Państwo skontaktować się pod adresem poczty elektronicznej:
iod@banklbs.pl lub telefonicznie pod numerem telefonu 75 72 27 500.
6. W jakim celu Bank przetwarza moje dane osobowe?Państwa dane osobowe są przetwarzane przez Bank w celu:
- podjęcia działań przed zawarciem umowy oraz w celu realizacji umowy, w tym w celu dokonania badania zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego,
- w pozostałych celach związanych z prowadzoną działalnością bankową, w tym wypełniania obowiązków prawnych ciążących na Banku, dochodzenia roszczeń z tytułu prowadzenia działalności oraz w celu sprzedaży i marketingu bezpośredniego,
- gdy jest to niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym,
- wewnętrznych celów administracyjnych Banku, w tym analizy portfela kredytowego, statystyki i raportowania wewnętrznego w Banku,
- w celu wskazanym w treści udzielonej przez Państwo zgody.
7. Jakie rodzaje, kategorie danych osobowych Bank przetwarza?Bank przetwarza dane związane z:
- identyfikacją i weryfikacją tożsamości Klienta,
- dane transakcyjne,
- dane dotyczące stanu cywilnego i sytuacji rodzinnej, w tym o osobach pozostających na utrzymaniu i pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
- dane finansowe lub związane ze świadczeniem usług bankowych,
- dane dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, zawodowej lub społecznej,
- dane audiowizualne (nagrywane rozmowy dla celów bezpieczeństwa lub celów dowodowych).
8. Kto jest odbiorcą moich danych?Państwa dane mogą być udostępniane następującym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych:
- Biuro Informacji Kredytowej S.A.,
- Centrum Prawa Bankowego i Informacji Sp. z o.o.,
- Związek Banków Polskich,
- Ministerstwo Finansów, w tym Generalny Inspektor Informacji Finansowej,
- Komisja Nadzoru Finansowego,
- biura informacji gospodarczej,
- spółki Grupy BPS,
- banki, instytucje kredytowe i inne upoważnione podmioty na podstawie przepisów prawa,
- podmioty, którym Bank powierzył przetwarzania danych osobowych na podstawie umów powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające).
9. Czy moje dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej?Obecnie nie planujemy przekazywać Państwa danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy.
10. Jak długo Państwa dane osobowe będą przechowywane przez Bank?Dane osobowe będą przechowywane przez okres trwania umowy oraz po zakończeniu umowy w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Banku, w tym dochodzenia ewentualnych roszczeń, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a następnie zostaną usunięte lub zanonimizowane.
W przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie dla potrzeb marketingu bezpośredniego naszych produktów i usług po wygaśnięciu umowy, dane te będziemy przetwarzać do czasu wycofania zgody.
11. Jakie uprawnienia mi przysługują?W związku z przetwarzaniem przez Bank danych osobowych przysługuje Państwu prawo do:
- dostępu do treści swoich danych (art. 15 RODO),
- do sprostowania danych (art. 16. RODO),
- do usunięcia danych (art. 17 RODO),
- do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO),
- do przenoszenia danych (art. 20 RODO),
- do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych (art. 21 RODO),
- prawo do niepodlegania decyzjom podjętym w warunkach zautomatyzowanego przetwarzania danych, w tym profilowania (art. 22 RODO).
12. Do kogo mogę wnieść skargę?W przypadkach uznania, iż przetwarzanie Państwa danych narusza przepisy RODO przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
13. Czy podanie danych osobowych jest dobrowolne czy obligatoryjne?Podanie przez Państwa danych jest dobrowolne, jednakże w celu zawarcia i realizacji umowy niezbędne.
14. Skąd Bank ma moje dane osobowe?Źródłem Państwa danych osobowych są wnioski, umowy zawarte z Bankiem, natomiast w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osób, których dane dotyczą, źródłem danych są osoby trzecie. Wówczas Bank ma obowiązek poinformować te osoby o źródle pozyskania ich danych.
15. Czy moje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany?Państwa dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Profilowanie będzie polegało na ewentualnym zaproponowaniu Państwu produktów/usług lepiej dopasowanych, jednak decyzje wiążące nie będą zautomatyzowane.
ZASADY ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW
DOTYCZĄCYCH OBSŁUGI PRAW KLIENTA W ZAKRESIE DANYCH OSOBOWYCH
Klient
indywidualny i Klient instytucjonalny (osoba fizyczna prowadząca działalność
gospodarczą, osoba fizyczna prowadząca indywidualne gospodarstwo rolne, spółka
cywilna, spółka partnerska, spółka jawna) Banku jest uprawniony do złożenia
wniosku w zakresie obsługi praw Klienta wynikających z RODO, a Bank zobowiązany jest do jego rozpatrzenia według poniższych zasad:
Klient może zgłosić wniosek do Banku w każdej chwili, poczynając od 25 maja br.
1. Bank rozpatruje wniosek złożony przez Klienta Banku lub osobę działającą w
jego imieniu:
a) w ciągu miesiąca, licząc od dnia
otrzymania żądania,
b) w przypadku, gdy żądanie lub liczba
żądań Klienta ma skomplikowany charakter, termin udzielenia odpowiedzi może
zostać wydłużony o kolejne dwa miesiące; w terminie miesiąca od
otrzymania żądania, Inspektor ochrony danych poinformuje Klienta listownie o
przedłużeniu terminu, z podaniem przyczyn opóźnienia,
c) w przypadku niepodjęcia działań w
związku z żądaniem Klienta, Inspektor ochrony danych niezwłocznie – najpóźniej
w ciągu miesiąca od otrzymania żądania, poinformuje Klienta listownie o
powodach nieodjęcia działań oraz możliwości wniesienia skargi do organu
nadzorczego oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed sądem.
2. Klient może złożyć wniosek z wykorzystaniem formularza opracowanego przez
Bank. Formularz wniosku dostępny jest na stronie internetowej Banku, w dedykowanej
zakładce RODO: http://banklbs.pl/s,31,rodo.htmllub w placówkach sprzedażowych Banku. Wniosek Klienta powinien zawierać dane
adresowe oraz rodzaj i szczegóły żądania.
3. Klient może złożyć wypełniony wniosek w każdej placówce sprzedażowej Banku.
4. Placówka sprzedażowa Banku realizuje wniosek Klienta w zakresie obowiązku
informacyjnego (udziela informacji Klientowi), prawa do cofnięcia zgody na cele
marketingowe oraz prawa
do sprostowania (aktualizacji danych). W przypadku pozostałych praw Klienta,
obsługę wniosku realizują dedykowani pracownicy Centrali Banku.
5. Bieg terminu rozpatrywania wniosku rozpoczyna się od dnia otrzymania przez
Bank żądania Klienta.
6. Klient uprawniony jest do złożenia reklamacji w przypadku niedotrzymania
terminu udzielenia odpowiedzi przez Bank. Informacja o trybie zgłaszania
reklamacji dostępna jest na stronie internetowej Banku.
7. W imieniu Banku Inspektor ochrony danych udziela Klientowi odpowiedzi na
złożony wniosek
na piśmie, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
8. Bank nie pobiera żadnych opłat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie
pierwszego wniosku. Jeżeli częstotliwość wniosków Klienta jest większa, niż
jeden wniosek w ciągu trzech miesięcy, Bank może pobrać opłatę, równą kosztom
administracyjnym związanym z udzieleniem odpowiedzi.
9. W przypadku, gdy Klient składa wniosek w charakterze ubezpieczonego /
ubezpieczającego / uprawnionego / uposażonego w umowie ubezpieczenia zawartej
za pośrednictwem Banku
z zakładem ubezpieczeń z nim współpracującym (dotyczy realizacji praw Klienta,
którego dane zostały powierzone do przetwarzania Bankowi przez zakład
ubezpieczeń będący ich administratorem), Bank informuje zakład ubezpieczeń o złożonym
żądaniu realizacji praw Klienta w zakresie danych osobowych, przekazując
zakładowi ubezpieczeń wniosek w ciągu 3 dni od dnia zgłoszenia wniosku przez
Klienta. Odpowiedź na wniosek Klienta jest w tym przypadku udzielana
bezpośrednio przez zakład ubezpieczeń lub przez Bank w terminie i w sposób
uprzednio uzgodniony z zakładem ubezpieczeń.
10. Właściwym dla Banku organem nadzoru w zakresie danych osobowych jest Urząd
Ochrony Danych Osobowych.
11. W przypadku pytań dotyczących wniosku prosimy o kontakt z pracownikiem
placówki sprzedażowej lub Inspektorem ochrony danych Panem Marcinem Polit pod nr telefonu +48 75 72 27 500, adres e-mail: iod@banklbs.pl
Administrator - Łużycki Bank Spółdzielczy w Lubaniu
Pobierz wniosek: